Dennis & Lilian reizen door Egypte

Aswan * Nubisch museum * Onvoltooide Obelisk * Highdam * Philea * Eten bij Mohammed

Dag 7 – Vrijdag 31 oktober 2003:

Vanmorgen kunnen we uitslapen. We hebben geen excursies op het programma staan. Om half negen staan we op en iets over negenen gaan we naar het restaurant om op ons gemakje te lunchen. We hebben besloten om vanmorgen naar het Nubisch museum te gaan. Wilma gaat met ons mee.

We lopen over de Cornice naar het museum. Het is ongeveer een kwartiertje lopen. Het Nubisch Museum werd in 1997 geopend als een soort verlate erkenning van de cultuur van het Nubische volk, die vrijwel verloren ging met de aanleg van de Hoge dam in de jaren zestig. Het museum is in tegenstelling tot het Egyptisch museum ruim van opzet en alle voorwerpen zijn voorzien van meertalige beschrijvingen. Onze fotocamera mocht niet mee naar binnen, dus we kunnen geen foto’s laten zien, maar we kunnen wel verzekeren dat het de moeite van een bezoekje waard was.

Omdat we geen zin hadden om weer terug te lopen besluiten we een taxi te nemen. Na enig onderhandelen over de prijs (2 Egyptische ponden) mogen we instappen. Onderweg moppert de chauffeur nog wat over de prijs en als we aan de 2 pond vasthouden, stopt hij halverwege. We besluiten om uit te stappen en de rest te gaan lopen. Door het open raampje geven we de chauffeur 1 pond en lopen daarna weg. Onderweg hebben we nog wat inkopen gedaan bij de winkeltjes langs de boulevard. Weer terug in het hotel doen we onze kaarten op de post en nemen we nog een duik in het zwembad. Daarna eten we een kom soep op het terras bij het zwembad.

Om half 2 vertrekken we met een busje naar de Onvoltooide Obelisk. Hierna gaan we verder naar de Hoge dam.

Vanaf de dam gaan we met het busje verder naar de vertrekplaats van de boot die ons naar naar het op een eiland gelegen tempelcomplex van Philea brengt. Het tempelcomplex heeft een schitterende ligging en de aanblik op de tempel vanaf het water is heel mooi.

Nadat we ons in het hotel lekker hebben opgefrist worden we ’s avonds met een felucca opgehaald bij het hotel. We gaan eten bij Mohammed thuis in één van de Nubische dorpjes op Elefantine-eiland.
De broer van Mohammed is pas getrouwd en laat ons vol trots zijn trouwfoto’s zien. Daarna nemen we plaats op de rieten matten die op het “dakterras” zijn uitgespreid. Nadat we onze drankjes (natuurlijk Coca Cola) hebben besteld, verdwijnt Mohammed, waarschijnlijk om in de winkel de flesjes Cola te halen, want het duurt zeker een minuut of 10 voordat hij weer terug is met de drankjes.

De maaltijd is uitgebreid en heel lekker. Ik heb zelfs nog voor een tweede keer opgeschept. Dit smaakt heerlijk en is heel anders als het eten uit de restaurantjes waar we tot nu toe hebben gegeten (ok, de shis kebab van Aswan Moon was ook heel lekker).Na het eten laat een broertje van Mohammed zijn handel aan ons zien. De zelfgemaakte sierraden en briefopeners zijn mooi en niet duur. Wij kopen twee briefopeners en een ketting van kamelenbot. Dat zijn altijd leuke souvenirs om mee naar huis te nemen.

Terug in het hotel pakken we onze rugzakken weer in. Morgen vertrekken we met de Felucca om naar Kom Ombo te zeilen.

De Onvoltooide Obelisk

Deze enorme obelisk is aan drie kanten perfect gevormd maar zit met zijn vierde kant nog steeds vast aan de rotsen. Hij werd achtergelaten toen er een foutje in de steen werd ontdekt. Hij is bijna 42 meter hoog en zou als hij was afgemaakt de grootste en zwaarste obelisk aller tijden zijn geweest. Archeologen vermoedden dat deze obelisk bedoeld was voor de tempel in Karnak.

De Highdam of Nasserdam

In 1960 werd begonnen met de bouw van deze dam die in 1971, een jaar na de dood van President Nasser (de opdrachtgever) werd voltooid. De dam is bovenaan 3830 meter en onderaan 980 meter lang. Op het hoogste punt is hij meer dan 111 meter hoog. Er zijn meer dan 35.000 mensen bij de bouw betrokken geweest en er is 20 keer zo veel materiaal voor gebruikt als voor de aanleg van de grote piramide. De dam is gebouwd met steun van de Sovjetunie. Ter herinnering aan deze samenwerking is een monument gebouwd. De hoge dam voorziet ook heel Egypte van stroom.

Tempelcomplex van Philea

Dit tempelcomplex is gewijd aan de godin Isis. Ook deze tempel is door de Unesco van zijn oorspronkelijke plaats verhuist naar een hoger gelegen eiland omdat hij anders onder het water van het Nassermeer was verdwenen. Het oudste monument op het eiland is een kiosk (kleine open tempel), gebouwd door Nectanebo (regeerde van 380 tot 363 v.C). De tempel van Isis is de grootse op het eiland. Een ander mooi en beroemd monument op het eiland is de kiosk van Trajanus, deze werd onder keizer Trajanus (98 – 117) gebouwd als koninklijke aanlegplaats bij de tempel.

Isis en Osiris:
Osiris en zijn zus Isis bestuurden gezamenlijk het land. De boosaardige Seth, de broer van Osiris en Isis, kwam tegen hen in opstand. Hij lokte Osiris in een kist, die hij verzegelde en in de Nijl gooide. De kist spoelde aan op de kust in Libanon (Byblos) waar hij gevonden werd door Isis, die hem weer mee naar Egypte voerde. Seth onderschepte de kist en hakte het lichaam van Osiris in veertien stukken die hij over het Nijldal verspreidde. Isis raapte alle stukken weer op en bracht Osiris tijdelijk tot leven, lang genoeg om haar zwanger te maken. Zij baarde een zoon Horus, die met behulp van de magie van zijn moeder Seth versloeg en zo de goddelijke orde weer herstelde.
Omdat de farao’s zich identificeerden met Horus, was Isis hun goddelijke moeder. Zij werd de godin van de vrouwen, seks en reinheid.